Kan mijn onderneming zich bij het Spoorwegpensioenfonds aansluiten?

De spoorsector is hecht, heeft een eigen identiteit, en kent in de pensioenregeling een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het is aan het fonds om die regeling verantwoord uit te voeren vanuit het uitgangspunt ‘van, voor en door de sector’. We weten dan ook precies voor wie we het doen. Voor u en uw werknemers.


Wanneer kunt u zich aansluiten?

Hiervoor moet uw onderneming werkzaam zijn in de spoorsector en haar spooractiviteit(en) in hoofdzaak en op directe wijze verrichten. In onze statuten leest u onze exacte voorwaarden. Verder is het goed te weten dat de pensioenregeling bij toetreding tot ons fonds voor al uw werknemers geldt.

Hoe dient u een verzoek tot aansluiting in?

Vul dit aanvraagformulier in en mail het naar werkgevers@spfbeheer.nl. In het formulier staan vragen als:

  • Wat zijn uw argumenten voor toetreding?
  • Kunt u een korte omschrijving van de (historie) van uw onderneming geven?
  • Wat zijn uw toekomstplannen?
  • Wat is het aantal werknemers en de eventueel te verwachten groei?
  • Volgt u een cao of eigen arbeidsvoorwaarden?
  • Stuurt u een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel of anders een oprichtingsakte mee met de statutaire omschrijving van uw bedrijfsactiviteiten?


Hoe gaat de beoordeling?

Uw verzoek wordt beoordeeld door het bestuur van het Spoorwegpensioenfonds. De doorlooptijd van het aansluitverzoek bedraagt gemiddeld twee maanden. Bij een positief besluit ontvangt u de toetredingsovereenkomst en het uitvoeringsreglement.

Wat is de financiële kant van de zaak?


Bij toetreding tot het fonds betaalt u als werkgever eenmalig drie maanden extra premie of een bankgarantie ter hoogte van dit bedrag. Dit premiedepot geldt als buffer bij een niet-tijdige of onvoldoende premieafdracht. Het depot wordt gerestitueerd bij uittreding uit het fonds – uiteraard alleen wanneer het Spoorwegpensioenfonds  er geen beroep op heeft gedaan. Overigens kan er in het tweede en derde jaar na toetreding een aanpassing van het premiedepot plaatsvinden: dit gebeurt bij een groei of krimp van het personeelsbestand van 30% en van minimaal 20 werknemers. 

E-mail

Heeft u vraag, klacht of wilt u informatie over wat wij voor u kunnen betekenen?

Contact

Telefoon: (030) 232 93 25

Bezoekadres:
SPF Beheer
Arthur van Schendelstraat 850
3511 ML Utrecht

Openingstijden op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur
Ons kantoor is doordeweeks geopend van 9:00 - 17:00

Plan uw afspraak

Inloop spreekuur

Maandag 10:00 - 16:00
Dinsdag 10:00 - 16:00
Woensdag 10:00 - 16:00
Donderdag 10:00 - 16:00
Vrijdag 10:00 - 16:00